Terug naar Livorno

Vanmorgen na het ontbijt zijn we richting Italiaans vasteland vertrokken vanuit de haven van Olbia. Het waaide behoorlijk, vooral in de opening tussen Sardinië en Corsica ging het tekeer met windkracht 8 tot 9. Margreet had uit voorzorg een reistabletjes ingenomen en dat hielp voldoende. In de luwte van Corsica waren er nauwelijks schuimstrepen te zien maar toen we Corsica voorbij waren begon het weer te waaien. Dus een tweede pilletje voor Margreet. Net als op de heenweg trakteerden we onszelf op een uitgebreide lunch. In het restaurant werd ons een tafeltje geadviseerd met uitzicht naar achteren. Ze zeiden het niet, maar het had met de harde wind te maken. De veerboot is groot en ligt heel stabiel in het water. Het eten bleef keurig liggen op ons bord. Het is op de dagboot erg rustig. Er zijn maar 70 passagiers, terwijl er op de nachtboot wel 900 waren.

Bij aankomst zagen we dat er de nodige voorzorgsmaatregelen waren genomen om de auto’s op het dek te houden.

De voornaamste reden voor ons verblijf op Sardinië is de uitnodiging van Paul HB9DST om samen met hem te vieren dat hij vanuit 100 SOTA associations actief is geweest. Sardinië is voor hem nummertje 101. Voor mij is Sardinië een nieuw land (nummer 90) van waaruit ik zend-actief ben geweest.

Natuurlijk moesten er ook enkele bergtoppen worden bedwongen. Op zondag deden we twee makkelijke summits met voldoende plaats om ieders antennes op te stellen.
IS0/IS-303 (Punta Berritta) was een 10 punter en IS0/IS-096 (Lu Colbu) was na een korte wandeling goed voor 6 punten.
Op maandag bedwongen we na een stevige wandeling IS0/IS-266 (Semaforo) voor slechts 1 punt. Dat krijg je als je je focust op de kortste route en niet verder op de kaart kijkt dan je neus lang is. Op de top werden we verrast met een stukje Marconi geschiedenis: vanaf deze locatie deed hij al in de jaren 30 microgolf testen.

‘s Avonds was er diner dat was georganiseerd door Toni, een van Paul’s dochters. Iedereen hield en korte toespraak. Het eten was goed en de sfeer voortreffelijk

De weersvoorspelling voor de komende dagen is niet zo goed en daarom besloten we Sardinië te verlaten. We hebben nog even met het idee gespeeld om naar Corsica te gaan, waar het weer iets beter zou moeten zijn, maar gezien de afvaart tijden van de veerboot besloten we om naar Livorno over te steken.

We zijn onderweg naar Sardinië. Op woensdag vertrokken we naar Thalwil bij Zürich voor onze eerste 770 kilometer. We hadden twee files, de eerste net voorbij Nijmegen zorgde voor ruim een half uur vertraging, de tweede net voor aankomst zorgde ook voor een half uur extra. We hebben overnacht bij Paul die helemaal is ingericht op het ontvangen van gasten.

Dag twee voerde ons naar Livorno, zo’n 575 kilometer rijden, waar we rond half zes in de middag aankwamen. We besloten om niet in de gribus bij de haven te overnachten, maar om op een camping te gaan staan. Daarvan zijn er genoeg in de directe omgeving.

De camping lag precies onder de aanvliegroute van het vliegveld bij Pisa. Gelukkig werd ‘s nachts niet gevlogen en afgezien van de vogels die af en toe herrie maakten was het heerlijk rustig.

Ondanks alle aansporingen om toch vooral op tijd te boeken heb ik er een echte last minute van gemaakt en de veerboot op het allerlaatste nippertje geboekt. Dat resulteerde in een flinke besparing. In plaats van te lunchen in het selfservice restaurant deden we een verrassingsmenu in het a la carte restaurant en dat was een groot succes. Alles behalve de fles water van drie euro, was inbegrepen in een vast bedrag. Daarna was het tijd voor middag dutje op een van de vele vrije banken in het zitgedeelte van de boot. Reizen buiten het seizoen heeft zijn voordelen.

Jaartegel

Vandaag was er een gezellige reunie van de koninklijke Militaire Academie opkomst 1975 op de Majoor Jan Linzel complex in Den Haag. Alhoewel Hans van opkomst 1974 is, mocht hij daar als asymptoot (zittenblijver) ook bij zijn. BN-er Mart de Kruijf gaf een presentatie over de oorlog tussen Rusland en Oekraïne plus nog wat andere internationale ellende. Na zijn verhaal kijk ik toch weer wat positiever naar de toestand in de wereld. De sfeer was goed en er werd luid gezongen en veel bijgepraat vooral over vroeger, ook door het damespraatclubje dat bestond uit Elly, Corry en Margreet.

Vandaag zijn we naar Groningen gegaan voor de afscheidsreceptie ter gelegenheid van de pensioen van Jaap Steenge. Jaapt werkt voor RDI (voorheen Agentschap Telecom) en we kennen hem al jaren. Voor de reis van Groningen naar Culemborg maakten we gebruik van een gratis kaartje dat we hadden gekregen van het veteranen instituut. Ondanks het feit dat ik al meer dan 40 jaar niet in de tweede klas had gereisd viel het niets tegen. Onderweg stapten steeds meer gasten voor de receptie in de trein en het werd zelfs gezellig. De trein kwam zowaar op tijd aan in Groningen en precies om 4:00 uur sloten wij aan in de toen nog korte rij om Jaap de hand schudden. We hebben gezellig gebabbeld met tal van oude kennissen, kortom het was de moeite van de reis waard. Ook de terugweg verliep voorspoedig. Alleen vroegen we ons af waarom conducteurs bij de kaart controle een kogelvrij vest moeten dragen. De reden daarvan lazen we de volgende dag in de krant: gedoe bij Amersfoort.

mini Keukenhof

De Betuwe staat weer in volle bloei. De standaard foto’s van de perenbloesem zullen we jullie dit jaar besparen. Daarvoor in de plaats hebben we een foto van ons tulpenveldje. De kleur is anders dan we hadden besteld en duidelijk geen “mix”.

Verder zijn we ons aan het voorbereiden op ons komende voorjaarstripje. Ben heeft ons geholpen om de camper weer op de Navara te zetten en over anderhalve week hopen we te vertrekken.

asperges

Ook dit is een jaarlijks terugkerend ritueel. Voor het geval jullie het niet wisten: ze zijn er weer en ze smaken voortreffelijk

iMac

Vandaag ben ik naar het Wohnkabinencenter vlakbij Wuppertal geweest om daar nieuwe spanbanden voor de camper te halen. Die had ik ook kunnen laten opsturen natuurlijk, maar even pop-up campers kijken was de echte reden voor deze rit. Wat zijn die duur geworden sinds wij onze Wildcat kochten in 2017.

Op de heenweg ging ik langs bij Gharib, de computer-Turk in Tiel. Het was de bedoeling dat hij mijn oude iMac weer van een operating system zou voorzien, maar ik moest hem eraan herinneren dat ik op zoek ben naar een verjaardagscadeau,. Om een uur of drie ‘s-middags was ik weer terug in Tiel. Daar stond een heel mooie twee jaar oude iMac met M1 processor op mij te wachten voor een heel vriendelijke prijs. Er was al op gerekend dat ik het OS op de oude computer niet meer nodig had.

Amsterdam

Vanmiddag brachten we een bezoek aan Brigit en David, die in het Rembrandtpark in Amsterdam wonen. We hadden wat extra parkeertijd (maar liefst 5 Euro per uur!) ingekocht om ook nog een bezoek aan de Apple winkel te brengen. We zijn er bijna uit wat voor kleur de nieuwe iMac moet hebben. Tot slot zijn we gaan kijken bij Prijatelji een winkel met Balkan producten. Gelukkig was het niet alleen een webwinkel en werden we door een levende dame bediend. We hebben twee verschillende soorten Kulen, pittige worst uit Slavonië (nee geen Slovenië), gekocht en een fles Vranac wijn uit Montenegro.

De Magnolia bloeit

Het is weer tijd voor de jaarlijkse magnolia foto en het bijbehorende opwarming van de aarde tabelletje. We zijn wat aan de vroege kant dit jaar.